The course is only available in Finnish.
Vuoden 2025 kurssi alkoi ti 19.11.2024.
Purjelento on mahtava tapa lentää. Purjelentokoneessa ei ole moottoria, vaan se hinataan taivaalle moottorilentokoneen tai vintturin avulla. Hinauksesta irroitetaan yleensä puolessa kilometrissä, jonka jälkeen etsitään nouseva ilmavirtaus eli termiikki. Noston löytäminen on paljon helpompaa kuin miltä kuulostaa – normaalina kesäpäivänä niitä on kaikkialla. Jokainen kumpupilvi on maasta noussut ilmakupla. Aivan aloittelijatkin oppivat nopeasti pysymään ilmassa parikin tuntia.
PIK on Suomen aktiivisimpia purjelentokouluttajia. PIKin perinteinen purjelentokurssi järjestetään Räyskälä-Säätiön koulutusorganisaatiossa. Purjelentokurssiin kuuluu teoria- ja lento-osuus ja kurssilla noudatetaan Traficomin hyväksymää koulutusohjelmaa (linkki alhaalla). Uutuutena vuodesta 2023 eteenpäin on nyt mahdollista suorittaa myös moottoripurjelentoa (TMG) varten tarvittavat teoriat purjelentoteorioiden yhteydessä.
Sisältö
Teoriakurssi
Purjelentokurssin teoriaosuus suoritetaan talven aikana. Teoriakurssiin kuuluu 20 opetuspäivää (+ 4 TMG) ja se kestää noin kolme ja puoli kuukautta, kun luentoja on kahtena iltana viikossa ja joulun aikaan pidetään tauko. Talvella 2024-2025 teoriakurssi järjestetään luokkaopetuksena Otaniemessä. Kurssilla on 100% läsnäolopakko. Korvausoppitunnista veloitetaan 30 euroa. Kurssi on kaikille avoin, kerhon jäsenyyttä tai yhteyttä Aaltoon ei vaadita.
Koulutuksen hyväksytyn suorittamisen jälkeen oppilaalle kirjoitetaan koulutustodistus ja suositus Traficomin järjestämään teoriakokeeseen. Suositus teoriakokeeseen osallistumiseksi on voimassa 12 kuukautta.
Hinnat
Opiskelijat ja alle 18-vuotiaat:
- Purjelennon (SPL) teoriakurssi: 150 €
- Purjelennon ja moottoripurjelennon (SPL+TMG) teoriakurssi: 200 €
- Moottoripurjelennon teoriakurssi (TMG-laajennos): 100 €
- Korvausoppitunti: 30 €
Muut:
- Purjelennon (SPL) teoriakurssi: 290 €
- Purjelennon ja moottoripurjelennon (SPL+TMG) teoriakurssi: 390 €
- Moottoripurjelennon teoriakurssi (TMG-laajennos): 150 €
- Korvausoppitunti: 30 €
Ilmoittautuminen
Ennakkoilmoittautuminen talven 2024-2025 teoriakurssille on päättynyt. Aloitustilaisuuteen osallistuneille on lähetetty linkki sitovaan ilmoittautumiseen sähköpostitse.
Teoriakurssin aiheet ja aikataulu
Aloitustilaisuus järjestetään tiistaina 19.11.2024 klo 18-20 luokassa M240 (Kandidaattikeskus, Otakaari 1). Aloitustilaisuuteen voi tulla, vaikka ei olisi vielä varma kurssille osallistumisesta. Muiden oppituntien paikka voi vaihdella, ja osa tunneista voidaan järjestää etäopetuksena Zoomin kautta. Kaikki luennot alkavat klo 18.00 ja kestävät 2-3 tuntia. Ohjelmaan tulee vielä muutoksia. Ajantasainen tieto kurssin WhatsApp-ryhmässä.
Alla oleva aikataulu on alustava ja siihen tulee vielä muutoksia.
Pvm | Aihe | Tuntia | Paikka |
ti 19.11. | Aloitustilaisuus | 2 | M240 |
to 21.11. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet 1 (Rakenteet) | 3 | U121b |
ti 26.11. | Lentotoimintamenetelmät 1 | 3 | U121b |
to 28.11. | Lentotoimintamenetelmät 2 | 2 | U121b |
ti 3.12. | Ilmailun säädökset 1 | 2 | Zoom |
Tauko – tenttiviikot ja joululoma | |||
ti 7.1. | Sääoppi 1 | 3 | U121b |
to 9.1. | Sääoppi 2 | 3 | U121b |
ti 14.1. | Suunnistus 1 | 2 | U121b |
to 16.1. | Suunnistus 2 | 3 | U121b |
ti 21.1. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet 2 (Mittarit) | 2 | U121b |
to 23.1. | Ilmailun säädökset 2 | 2 | U121b |
ti 28.1. | Radiopuhelinliikenne 1 | 3 | U121b |
to 30.1. | Radiopuhelinliikenne 2 | 2 | U121b |
ti 4.2. | Lennonteoria 1 | 3 | Zoom |
to 6.2. | Lennonteoria 2 | 2 | Zoom |
ti 11.2. | Ilmailun säädökset 3 | 2 | Zoom |
to 13.2. | Suoritusarvot ja lennonsuunnittelu | 3 | U121b |
ti 18.2. | Tauko – Tenttiviikko | ||
to 20.2. | Tauko – Tenttiviikko | ||
ti 25.2. | Ihmisen suorituskyky | 2 | U121b |
to 27.2. | Ilmailun säädökset 4 | 3 | U121b |
ti 4.3. | Lentokoneen yleistuntemus, lentorunko ja järjestelmät sekä hätävarusteet 3 | 2 | U121b |
to 6.3. | Kokeet aiheista 1-4 | U121b | |
ti 11.3. | Kokeet aiheista 5-9 | U121b | |
to 13.3. | TMG1 Lentokoneen yleistuntemus, suoritusarvot ja lennonsuunnittelu | 3 | U121b |
ti 18.3. | TMG2 Yleistuntemus (moottori, potkuri) | 2 | U121b |
to 20.3. | TMG3 Yleistuntemus (moottori, hätätilanteet) | 3 | U121b |
ti 25.3. | TMG4 Suunnistus | 2 | U121b |
Lento-osa
Kurssin lento-osa järjestetään kesällä Räyskälän lentokentällä Lopella. Lento-osaan kuuluu vähintään 15 tuntia lentoaikaa ja 45 lentoa. Mukaan on luettu kurssin loppupuolella lennettävät 2 tuntia yksinlentoa.
Lento-osa on järkevintä pyrkiä suorittamaan yhden kesän aikana. Lennot saa lennettyä leirimuotoisella intensiivikurssilla 2-3 viikossa.
Vuoden 2025 purjelentokursseilla on käytössä Räyskälä-Säätiön kaksi koulukonetta sekä PIKin kaksi omaa koulukonetta.
PIKin kalustolla lennettävän kurssin ajankohta on todennäköisesti kesä-heinäkuussa.
Ajankohtaa sovitetaan opettajien ja oppilaiden aikataulujen mukaan. PIKin kalustolla koulutetaan ensisijaisesti PIKin omia jäseniä, mutta opettaja- ja oppilastilanteen mukaan pyritään löytämään kaikille Räyskälässä lentäville oppilaille sopiva aika ja opettaja. Liittyäksesi jäseneksi, katso lisätiedot ”Jäseneksi” -sivulta.
Räyskälä-Säätiön kalustolla lennettävien kurssin ajankohdat päivitetään alle, kun ne selviävät. Tyypillisesti on ollut viikonloppukurssi huhti-toukokuussa ja intensiivikurssit kesä- ja heinäkuussa.
Kaikkiaan lento-osan suorittamiseen kuluu noin 15 kokonaan lentokentällä lentotoiminnan parissa vietettyä päivää. Suomen kesässä ajoittainen vesisade tai puiden latvoissa roikkuvat pilvet voivat myös osittain tai kokonaan estää lentopäivän syntymisen, mikä lisää lentokentällä vietettyjen päivien määrää. Mikäli kurssia ei ehdi suorittamaan leirin aikana, jatketaan tarvittaessa viikonloppuisin.
Lento-osan vaihtoehdot
Käymällä teoriakurssin saat teoriatodistuksen, joka kelpaa kaikille suomalaisille purjelentokouluttajille. Lento-osan voi myös suorittaa esim. Hyvinkään, Nummelan tai Kymin lentokentillä toimivissa kerhoissa. Lisätietoa saat teoriakurssin aloitustilaisuudessa! Autamme muille kentille halajavia löytämään sopivan lentokouluttajan.
Moottoripurjelennon lento-osa
PIKissä on useita moottoripurjelennon opettajia ja koulutukseen soveltuva kaksipaikkainen moottoripurjelentokone RF5. Suoritettuasi purjelentokurssin voit olla yhteydessä kerhon opettajiin moottoripurjelennon lentokoulutuksen sopimiseksi. Kurssilta saatava teoriatodistus kelpaa kaikille suomalaisille moottoripurjelennon kouluttajille.
Kustannukset
Lento-osalla noudatetaan Räyskälä-Säätiön hinnastoa, joka löytyy osoitteesta https://www.rayskala.fi/purjelentokurssi/. Kurssiin kuuluu minimissään 15 h lentoaikaa ja 45 lentoa. Valtaosa lento-osan kustannuksista aiheutuu lentokonehinauksista. Lentolupakirjan kokonaiskustannukset muodostuvat seuraavasti:
- Teoriakurssi (PIK) 150 € opiskelijat ja alle 18-vuotiaat, 290€ muut (SPL)
- Lento-osa (PIK / Räyskälä-Säätiö) 2800 €
- Lääkärintarkastus n. 200 €
- Lääkärintodistus (Traficom) 60 / 120 €
- Lupakirja (Traficom) 180 €
- Viranomaisen teoriakokeet (Traficom) n. 200 €
Purjelentolupakirjan vaatimuksena on myös viranomaisen teoriakokeiden läpäisy. Teoriakoejärjestelyjen tiedot tarkkoine hintoineen ja löytyy viranomaisen omalta sivustolta: linkki.
Moottoripurjelennon TMG-laajennokselle kerholla ei ole erillistä pakettihintaa, vaan laskutamme ainoastaan tuntiperusteisen konevuokran.
Kurssin jälkeen
Kurssin suoritettuasi saat eurooppalaisen purjelentäjän lupakirjan SPL. Lupakirjan haltijana voit vuokrata lentokerhoista konekalustoa ja harrastaa purjelentoa itsenäisesti.
Kurssin jälkeen jatketaan harjoittelemista yksipaikkaisella koneella. Riittävästi harjoiteltuasi saat oikeuden lennättää matkustajia. Jatkokoulutusta on tarjolla matkalentoon, pilvilentoon ja taitolentoon. Aikaisimmillaan pääset harjoittelemaan lyhyitä matkalentoja jo kurssikesänä.
Eurooppalaisen lupakirjauudistuksen ansiosta purjelentäjän lupakirjan täydentäminen moottoripurjelento- (SPL+TMG) ja/tai moottorilentolupakirjaksi (LAPL(A)+SEP) on entistä kevyempää. LAPL(A):n päälle voi suorittaa täysverisen yksityislentäjän lupakirjan (PPL) ja tästä eteenpäin aina ammattilentäjäksi asti. Purjelento on kuitenkin niin antoisaa, että koukkuun jäätyäsi saatat himoita ainoastaan moottoritonta lentämistä.
Kurssimateriaaleja
Kurssimateriaali päivitetään alle.
Oppimateriaali
- Opettajien kalvot
- SPL teoriakoulutusohjelma, SPL lentokoulutusohjelma
- Purjelentotaito, 4. painos
- FAA Glider Handbook
- Sääoppi – Traficom