Tässä tietopaketti vuoden 2019 purjelennon käännepistekisasta.
Käännepistekisassa on tarkoitus käydä kauden aikana kerhon koneella 1 km säteellä mahdollisimman monesta lentopaikasta tai käännepisteestä. Jokaisen pisteen voi ilmoittaa kisaan vain kerran. Kahden tai useamman kilpailijan päätyessä tasapisteisiin ratkaistaan voittaja kauimmaisen käännepisteen perusteella, joten pelkän lukumäärän lisäksi kannattaa panostaa myös pisteiden pitkään etäisyyteen Räyskälästä.
Kilpailuaika on 1.4.-6.10.2019, eli mukaan lasketaan suoritukset koko purjelentokaudelta.
Tänä vuonna kisaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan kaikkien kerholaisten lennot otetaan automaattisesti huomioon. Tuloslaskenta tehdään puhtaasti IGC-logien perusteella Skylines-palveluun (https://skylines.aero/) ladatuista lennoista. Lentäjän tulee merkitä Skylinesissa kerhokseen ”Polyteknikkojen Ilmailukerho (PIK)”, jotta lennot rekisteröityvät.
Tervetuloa kisaamaan!
Kisan edistymistä voi seurata kisastudiossa lähes reaaliaikaisesti: http://nlavonen.kapsi.fi/pik/kisastudio.html.
Käännepisteet ovat saatavilla XCSoariin oheisen linkin takaa: https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/viewtopic.php?f=19&t=2897
Ohessa vielä kisan täydet säännöt:
1. PIK-käännepistekisan järjestää Polyteknikkojen Ilmailukerho ry.
2. Kilpailu alkaa 1.4.2019 ja päättyy 6.10.2019
3. Kilpailun tarkoituksena on aktivoida kerholaisia lentomatkailuun kerhon koneilla, eli kiertämään kilpailuaikana mahdollisimman monta eri lentopaikkaa ja käännepistettä
4. Kilpailussa on kaksi sarjaa, aloittelevien matkalentäjien sarja kilpailun alkaessa alle 100 h purjelentokokemusta omaaville, sekä yleinen sarja.
5. Kilpailusarjan voittaa pilotti, joka on kerännyt kerhon purjelentokoneilla eniten eri lentopaikkoja ja käännepisteitä.
6. Käännepisteiksi hyväksytään voimassaolevassa käännepisteluettelossa julkaistut käännepisteet ja lisäksi kaikki AIP:ssa tai NOTAMeissa mainitut lentopaikat.
7. Kisasuorituksen dokumentiksi kelpaavat lähtökohtaisesti vain Skylines-palveluun (https://skylines.aero/) ladatut IGC-tiedostot, joista käy ilmi käynti kilometrin säteellä käännepisteestä tai lentopaikan mittapisteestä. Muilla tavoin tulospalvelulle toimitettujen logien huomioonottamisesta ei ole mitään takeita.
8. Jokaisesta dokumentoidusta lentopaikasta tai käännepisteestä saa yhden pisteen. Pisteen saa ainoastaan koneen päällikkö, paitsi koululennon ollessa kyseessä sekä opettaja että oppilas.
9. Kilpailuaikana eniten pisteitä saanut on kyseisen sarjan voittaja. Muut sijat määräytyvät tästä alenevassa järjestyksessä. Mikäli kaksi tai useampi kilpailija saavuttaa saman tuloksen lentopaikkojen tai käännepisteiden määrässä, menee Räyskälästä mitattu kauimmaisen lentopaikan tai käännepisteen suurempi etäisyys tulosluettelossa edelle. Mikäli tämä kauimmaisin lentopaikka tai käännepiste on kummallakin sama, verrataan toiseksi kauimmaista tai tarvittaessa myös sitä seuraavaa lentopaikkaa tai käännepistettä. Mikäli nämäkin ovat samat, jaetaan sijoitus näiden kilpailijoiden kesken ja palkintosijan kyseessä ollen tasataan näiden sijojen palkinto ko kisailijoiden kesken (esim. kaksi parhaiten kisassa menestynyttä ovat molemmat samalla pistemäärällä ja kolme kauimmaista lentopaikkaa ovat samat, kummankin saama palkinto on ensimmäisen ja toisen sijan keskiarvo).
10. Myös muiden kilpailujen yhteydessä käydyt lentopaikat ja käännepisteet hyväksytään tähän kilpailuun.
11. Kisan edistymistä seurataan ja siitä tiedotetaan tuomariston sopiviksi katsomissa medioissa.
12. Kisan tulokset julkistetaan PIK:n www-sivuilla lokakuun loppuun mennessä. Palkinnot jaetaan PIKjouluissa 5.12.2019
13. Kisan tuomaristona toimii PIK ry:n johtokunta.
14. Tuomaristo saa, ja tulee osallistumaan kilpailuun.
15. Tuomaristolla on kisaa koskevissa asioissa piktaattorin valtuudet. Tuomariston päätöksistä voi valittaa suorittamalla protestimaksun, joka on pullo erittäin kuivaa kotimaista valkoviiniä. Protestimaksun nautittuaan tuomaristo antaa päätöksen, johon ei ole enää valitusoikeutta.